Svátek má: Blanka

Zprávy

Velikost textu:

Za projektem „letadla budoucnosti“ se skrývá rivalita mezi SRN a Francií

Za projektem „letadla budoucnosti“ se skrývá rivalita mezi SRN a Francií

Francouzsko-německá vojenská základna a projekt „letadla budoucnosti“ jsou pouze symbolické - partnerství mezi zeměmi ustoupilo soupeření, píše Le Figaro.

Ilustrační foto
22. října 2020 - 11:06

Jak noviny uvádí, Berlín a Paříž sledují odlišné ambice a neshodují se na evropském obranném systému.

Vojenská základna č. 105 v Evreuxu je jedinečná: brzy se tam objeví první francouzsko-německá eskadra, uvádí Le Figaro. V polovině září položily francouzská ministryně obrany Florence Parleyová a její německá kolegyně Annegret Kramp-Karrenbauerová první kámen kasáren, kde budou žít němečtí vojáci. Očekává se, že na základně bude 130 vojáků a asi 30 administrativních pracovníků.

Šéf základny plukovník Delporte se předem raduje z takové spolupráce mezi oběma zeměmi, jejímž účelem je „optimalizace zdrojů“ v oblasti zásobovací dopravy. Tato bezprecedentní mise zaměstná 260 lidí s francouzským šéfem a jeho německým zástupcem. Na základně je nasazeno 10 vojenských transportních letounů C130 J (4 francouzské a 6 německých) vyrobené americkou společností Lockheed Martin.

Společný projekt vojenské základny symbolizuje obranné partnerství mezi Paříží a Berlínem, ale zakrývá složitý vztah mezi zeměmi s různými a někdy vzájemně se vylučujícími omezeními a ambicemi. Bundeswehr se tedy kvůli politickému rámci omezí na logistické operace. Pro Emmanuela Macrona je prioritou myšlenka společné obrany Evropy, ale jak se ukázalo, je obtížné ji realizovat. Kvůli politické nejistotě francouzsko-německý program SCAF (Future Combat Air System) na vytvoření „letadla budoucnosti“ dosud neobdržel potřebné rozpočtové prostředky. V tuto chvíli Francie a Německo za účasti Španělska diskutují o architektuře projektu: samotné letadlo, senzory na palubě, malá viditelnost - na tom budou záviset jeho budoucí mise.


Francouzská ministryně obrany vysvětlila zvláštní komisi v Národním shromáždění, že již bylo učiněno mnoho: na začátku roku 2019 šlo 65 milionů eur na vývoj architektury projektu a v roce 2020 ministerstvo uvolnilo 150 milionů eur na výzkum a technický rozvoj. Předpokládá se, že prototyp letadla bude schopen vzlétnout v roce 2026. Německo zároveň nechce odblokovat celý rozpočet najednou a raději postupuje krok za krokem vpřed.

V kosmickém průmyslu, uvádí noviny, francouzsko-německá spolupráce ustoupila soupeření, které znepokojuje francouzské orgány. Parlamentní zpravodajská komise ve své zprávě prosazuje „obnovení atmosféry důvěry“ s Berlínem. Pokud se dříve země navzájem doplňovaly v různých oblastech, nyní se Berlín rozhodl udělat vše sám. Zpráva zdůrazňuje, že Německo chce v technické oblasti dohnat a dokonce předběhnout Francii. „Současná vzájemná závislost, která je stabilizujícím faktorem, se nyní může změnit na jednostrannou závislost Francie na Německu v oblasti radarových snímků," říkají odborníci. „Tento posun ve strategii potvrzuje strategickou, technologickou a průmyslovou rivalitu, která je v bilaterálních francouzsko-německých vztazích stále více viditelnější.“

Německo vidí ve společném projektu obranný průmysl a ne vždy sdílí politické ambice Francouzů. „Je nezbytné, abychom kromě průmyslových projektů a potenciálu viděli (v projektu) i funkční a strategickou stránku," řekl v červenci šéf Generálního štábu francouzských ozbrojených sil François Lecointre na zasedání Národního shromáždění. „Nesouhlasíme s německým názorem na vývoj generálního štábu EU, který je jedním z hlavních resortů obrany v Evropě.“

Berlín chce sjednotit plánovací skupinu pro vojenské a civilní operace, ale Paříž se obává oslabení cílů a prostředků, píše Le Figaro.

(kou, prvnizpravy.cz, lefigaro.fr, foto: youtube)