Svátek má: Ctirad

Zprávy

Velikost textu:

Jak americká média vytvářela postoj k Rusku během voleb

Jak americká média vytvářela postoj k Rusku během voleb

Drtivá většina (96%) zpráv předních amerických médií o Rusku v kontextu amerických prezidentských voleb v roce 2020 byla negativní.

Ilustrační foto
2. prosince 2020 - 10:16
 
Za čtyři roky od vítězství Donalda Trumpa nad Hillary Clintonovou se podíl těchto materiálů prakticky nezměnil a podle studie provedené odborníky z mediální skupiny Russia Today se zvýšil o jeden procentní bod.

Analyzovali více než 1200 článků a zpráv od 1. srpna do 15. listopadu 2020 v top 10 tiskových, online, televizních a rozhlasových zdrojů ve Spojených státech a porovnali jejich tón s 900 příběhy na stejné téma z období předchozí americké prezidentské kampaně, které vysílaly a publikovaly od 1. srpna do 9. listopadu 2016. Materiály, ve kterých bylo slovo „Rusko“ zmíněno více než dvakrát, byly považovány za relevantní (významné).

Podle výsledků monitorování se největší počet zpravodajských a analytických zpráv na téma „vměšování Ruska“ v amerických volbách letos objevil v CNN (570), v The New York Times (148) a The Washington Post (113) a ve Fox News. (103). Před čtyřmi lety vypadala skupina vedoucích téměř stejně: CNN (373), WP (113), NYT (77) a NBC (72). Je pozoruhodné, že i přes úplnou absenci seriózní důkazní základny pro tyto obvinění se v CNN a The New York Times v roce 2020 téměř zdvojnásobily.


V kampani v roce 2016 byly hlavními protiruskými tématy amerických médií obvinění z hackerských útoků (427 článků) a vazby na Trumpův tým (183), stejně jako zprávy o vyšetřování „ruského vměšování“ (125). Letos byly leitmotivy vyšetřování „ruského vměšování“ (365), fejky a propaganda na sociálních sítích (340) a obvinění z hackerských útoků (165). Jinými slovy, protiruský příběh neprošel během čtyř let významnými změnami. I poté, co vyšetřování zvláštního žalobce Muellera neodhalilo žádné důkazy o tajné dohodě mezi Trumpovým týmem a Moskvou, toto téma na seznamu hlavních kleslo pouze ze 3. na 5. místo.

Setrvačnost pomluv Ruska v amerických médiích byla tak velká, že pokračovaly v množení fejků v „rukou Kremlu“, a to i poté, co šéf americké bezpečnostní agentury pro kybernetickou bezpečnost a infrastrukturu Christopher Krebs 5. listopadu oznámil, že agentura nezjistila žádný důkaz o zahraničním vlivu na hlasování v během prezidentských voleb. Dokonce i The Washington Post opožděně prohlásil, že navzdory všem hororovým příběhům k žádnému „ruskému zasahování“ do amerických voleb nedošlo, už po skončení monitorování 21. listopadu.

(kou, prvnizpravy.cz, ria.ru, foto: arch.)